کد مطلب:119269 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:143

خطبه بدون نقطه











این خطبه ظاهرا در عقد نكاحی از جانب آن حضرت ایراد شده است كه متن و ترجمه ی آن از نظرتان می گذرد.

الحمدلله اهل الحمد و ماواه و له اوكد الحمد و احلاه و اسرع الحمد و اسراه و اطهر الحمد و اسماه و اكرم الحمد و اولاه، الحمدلله الملك المحمود و المالك الودود مصور كل مولود و مال كل مطرود، ساطح المهاد و موطد الاطواد و مرسل الامطار و مسهل الاوطار، عالم الاسرار و مدركها و مدمر الاملاك و مهلكها و مكور الدهور و مكررها و مورد الامور و مصدرها، عم سماحه و كمل ركامه و همل و طاوع السوال و الامل و اوسع الرمل و ارمل، احمده حمدا ممدودا و اوحده كما وحد الاواه و هو الله لا اله للامم سواه و لا صادع لما عدله و سواه، ارسل محمدا علما للاسلام و اماما للحكام و مسددا للرعاع و معطل احكام ود و سواع، اعلم و علم و حكم و احكم، اصل الاصول و مهد و اكد الموعود و اوعد، اوصل الله له الاكرام و اودع روحه السلام و رحم آله و اهله الكرام، ما لمع رائل و ملع دال و طلع هلال و سمع اهلال.

اعملوا رعاكم الله اصلح الاعمال و اسلكوا مسالك الحلال و اطرحوا الحرام و دعوه

[صفحه 249]

و اسمعوا امرالله و عوه و صلوا الارحام و راعوها و عاصوا الاهواء و اردعوها و صاهروا اهل الصلاح و الورع و صارموا رهط اللهو و الطمع و مصاهركم اطهر الاحرار مولدا و اسراهم سوددا و احلاهم موردا و ها، هو امكم و حل حرمكم ممسكا[1] عروسكم المكرمه و ماهرا لها كما مهر رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم ام سلمه و هو اكرم صهر اودع الاولاد و ملك ما اراد و ما سها مملكه و لا وهم و لا وكس صلاحه و لا وصم، اسال الله لكم احماد وصاله و دوام اسعاده و الهم كلا اصلاح حاله و الاعداد لماله و معاده و له الحمد السرمد و المدح لرسوله احمد صلی الله علیه و آله و سلم...

ترجمه:

حمد و ثنا، خداوندی را كه اهل حمد بوده و جایگاه آن مختص او است و برترین و شیرین ترین و سریع ترین و گسترده ترین و پاك ترین و بالاترین و گرامی ترین و سزاوارترین حمدها بر ذات او باد. سپاس خداوندی را كه پادشاهی است مورد ستایش و مالكی است بسیار مهربان و با محبت. هر مولودی را صورت می بخشد و هر طرد شده ای را ملجاء و پناهگاه است. گستراننده ی دشت ها و صحراها و برپاكننده ی كوهها و بلندی ها است. فروفرستنده ی باران ها و آسان كننده ی مشكلات و نیازها است. عالم و دانا به همه ی اسرار و درهم كوبنده و نابودكننده ی همه ی پادشاهان است. روزگاران را به سرانجام می رساند و آنان را مجددا به عرصه وجود می آورد و مرجع و مصدر همه ی امور اوست. جود و عطایش همه چیز را در برگرفته و ابر بخشش او، با كمال ریزش، همگان را فراگرفته است. خواسته ها و امیدهای بندگان را برآورده نموده و به ریگزاران افزونی و توسعه بخشیده است.

حمد و ستایش می كنم او را، حمد و ستایشی بی انتها و یگانه اش می شمارم همانگونه كه بنده ی دعاكننده ی گریان، او را یگانه می شمارد. و اوست خداوندی كه

[صفحه 250]

امت ها را خدایی جز او نیست و كسی نیست كه آنچه را او برپا و تنظیم كرده درهم فروریزد.

او محمد صلی الله علیه و آله و سلم را پرچم هدایت و نشانه ی اسلام و امام حكمرانان و استواركننده ی پیشوایان و تعطیل كننده ی احكام بت هایی چون ود و سواع قرار داد. او (پیامبر) به بندگان خدا حقایق را اعلام كرد و به آنان تعلیم داد و در میان آنان حكم راند و امور را استحكام بخشید و اصول اساسی را پایه گذاری كرد و آن ها را ترویج نمود و بر قیامت تاكید بسیار داشت و آنان را از آن بیمناك ساخت.

خداوند آن حضرت را از اكرام خویش بهره مند سازد و به روانش درود فرستد و به آل و اهل بیت بزرگوارش رحمت عنایت فرماید، تا مادامی كه دندان نهایی در دهان می درخشد و گرگ می درد و ماه طلوع می كند و بانگ لا اله الا الله به گوش می رسد. خداوند شما را حفظ نماید، بهترین اعمال را انجام دهید و به راه هایی روید كه حلال است و راه های حرام را ترك كنید و از آن دست بردارید. فرمان خداوند را گوش دهید و آن را به خاطر بسپارید و با اقوام و خویشاوندان پیوند و ارتباط داشته باشید و حقوقشان را مراعات نمایید. با هواها و خواهش های نفسانی مخالفت و خویشتن را از آن ها حفظ كنید. با اهل درستی و تقوا وصلت و ازدواج نمایید و خود را از قومی كه سرگرم دنیا و طمع دنیوی هستند جدا سازید.

این كسی كه اكنون داماد شما گشته و با شما پیوند نموده، پاكزاده ترین آزادگان و شریف ترین آنان بوده و از بهترین روش در میان آنان برخوردار است.

او اینك به سوی شما آمده و به حریم شما وارد گشته، در حالی كه عروس بزرگوار شما را گرفته و مهریه ی او را همان مهریه ای قرار داده كه رسول خدا، آن را برای همسرش ام سلمه قرار داده است. او (رسول خدا)، بهترین دامادی بود كه فرزندانی را به ودیعه نهاد و آنچه را خواست به دست آورد و در مورد همسرش غفلت نورزید و دچار اندیشه ی نادرست نگشت و در مصلحت او كوتاهی ننمود و بر او عیب و ایراد نگرفت.

از خداوند برای شما بهترین نعمت ها و رحمت هایش را درخواست می كنم و از او می خواهم دائما شما را به سعادت، رهنمون گرداند و به همگان اصلاح حال و

[صفحه 251]

آماده كردن توشه ی آخرت، عنایت فرماید. حمد بی پایان خاص ذات اوست و مدح و ثنا ویژه ی رسول او احمد است.[2].

[صفحه 255]


صفحه 249، 250، 251، 255.








    1. و فی نسخه: مملكا.
    2. 1- مدارك خطبه ی بدون نقطه:

      1- فضائل آل الرسول فی المعقول و المنقول، ص 18، تالیف حسون ملا رجی الدلفی.

      2- القطره من بحار مناقب النبی و العتره، ج 2، ص 179، آیت الله سید احمد الموسوی المستنبط.

      3- سفینه البحار، ج 1، ص 397.

      4- نهج السعاده فی مستدرك نهج البلاغه، ج 1، ص 100.

      5- علی علیه السلام از ولادت تا شهادت، ص 220، سید محمد كاظم قزوینی.

      6- قضاء امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام، علامه محمد تقی شوشتری، ص 80.